ProtokóŠnr 9/05
z posiedzenia Komisji Spraw SpoĹecznych z dnia 22 wrzeĹnia 2005 r.
W posiedzeniu Komisji udziaĹ wziÄli czĹonkowie Komisji obecni wg listy obecnoĹci jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 1 do niniejszego protokoĹu. Posiedzenie Komisji rozpoczÄĹo siÄ o godzinie 12-tej w salce UrzÄdu Miejskiego.
W posiedzeniu Komisji udziaĹ wziÄli:
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk
Pani Teresa Lempach
Pani MirosĹawa KostĂłrkiewicz
PorzÄ
dek posiedzenia:`
1. Otwarcie
2. Wykonanie budĹźetu gminy za I pĂłĹrocze 2005 roku
3. Sprawozdanie z dziaĹalnoĹci Miejsko-Gminnego OĹrodka Pomocy SpoĹecznej
4. Sprawozdanie z dziaĹalnoĹci Gminnej Komisji d/s RozwiÄ
zywania ProblemĂłw Alkoholowych
5. Zaopiniowanie projektĂłw uchwaĹ Rady Miejskiej w sprawie:
- zmian budĹźetu i w budĹźecie gminy na 2005 rok
- uchylenia uchwaĹy Nr.XXIII/142/05 Rady Miejskiej w Pogorzeli z dnia 29.04.05 r.
- pomocy rzeczowej Powiatowi GostyĹskiemu w 2005 roku
6. Wolne gĹosy i wnioski
7. Dyskusja
Do pkt. 1
PrzewodniczÄ
cy Komisji Spraw SpoĹecznych Krzysztof Rybka dokonaĹ otwarcia posiedzenia i powitaĹ wszystkich czĹonkĂłw Komisji oraz zaproszonych goĹci.
PrzedstawiĹ porzÄ
dek obrad, ktĂłry zostaĹ przyjÄty jednomyĹlnie.
Do pkt. 2
Pani Teresa Lempach przedstawiĹa sprawozdanie z wykonania budĹźetu gminy za I pĂłĹrocze 2005 roku. PowiedziaĹa, Ĺźe budĹźet gminy po dokonanych zmianach po stronie dochodĂłw wynosi 8.129.042 zĹ a po stronie wydatkĂłw 8.778.323 zĹ. Za I pĂłĹrocze br. wykonanie budĹźetu przedstawia siÄ nastÄpujÄ
co- dochody 4.481.905 zĹ tj. 55,13 % planu a wydatki 4.246.609 zĹ tj. 48,38 % planu. Radni pozytywnie zaopiniowali wykonanie budĹźetu gminy za I pĂłĹrocze 2005 roku jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 2 do niniejszego protokoĹu.
Do pkt. 3
Kierownik Miejsko-Gminnego OĹrodka Pomocy SpoĹecznej Pani Renata Sierszulska zĹoĹźyĹa sprawozdanie z dziaĹalnoĹci OĹrodka Pomocy SpoĹecznej za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia 2005 r. jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 3 do niniejszego protokoĹu. Pani Sierszulska dodaĹa, Ĺźe na stronie 3 sprawozdania jest duĹźo nowych spraw naleĹźÄ
cych do zadaĹ obowiÄ
zkowych gminy. wyjaĹniĹa teĹź, Ĺźe w przypadku umieszczenia osoby w Domu Pomocy SpoĹecznej np. w ChumiÄtkach - opĹatami obciÄ
Ĺźana jest osoba umieszczana w Domu Pomocy SpoĹecznej, osoby zobowiÄ
zane do alimentacji i gmina.
Jednak przy ustalaniu odpĹatnoĹci osoba umieszczana nie moĹźe pĹaciÄ wiÄcej niĹź 70 % posiadanego dochodu, pozostaĹe naleĹźnoĹci pĹacÄ
osoby zobowiÄ
zane do alimentacji a jeĹźeli nie staÄ ich na pĹacenie to wtedy koszty ponosi gmina.
Pani Renata Sierszulska wyjaĹniĹa rĂłwnieĹź, Ĺźe wydatki na posiĹki mimo Ĺźe jest to zadanie wĹasne to otrzymujemy Ĺrodki finansowe z budĹźetu paĹstwa w formie dofinansowania zadania wĹasnego. Od 1 wrzeĹnia z posiĹkĂłw korzysta okoĹo 80 dzieci wytypowanych przez nauczyciela lub pedagoga.
Radny Dariusz Nowak zapytaĹ czy OĹrodek Pomocy SpoĹecznej ma juĹź przygotowanÄ
strategiÄ.
Pani Renata Sierszulska odpowiedziaĹa w tej chwili opracowywana jest strategia, mamy opracowany bilans potrzeb na 2006 roku ktĂłry musiaĹ byÄ przygotowany do 15 czerwca 2005 r.
Radny Krzysztof Rybka zapytaĹ, co to sÄ
zasiĹki specjalne przyznane w szczegĂłlnie uzasadnionych przypadkach.
-co to sÄ
, Ĺrodki finansowe w § 852 i dlaczego trzeba byĹo je zwrĂłciÄ.
Pani Renata Sierszulska odpowiedziaĹa; pomimo przekroczenia kryterium dochodowego tj. 316 zĹotych na osobÄ istnieje moĹźliwoĹÄ przyznania zasiĹku specjalnego w przypadkach gdy w rodzinie wystÄpuje dĹugotrwaĹa choroba, zdarzenie losowe lub dĹugotrwaĹe bezrobocie. Z tych zasiĹkĂłw w tym okresie korzystaĹo okoĹo 30 rodzin,
-w § 852 OĹrodek Pomocy SpoĹecznej otrzymuje Ĺrodki finansowe w oparciu o przygotowany bilans potrzeb z pĂłĹrocznym wyprzedzeniem i w przypadku kiedy sytuacja ulega zmianie np. bezrobotny otrzymuje pracÄ, traci prawo do zasiĹku okresowego lub zasiĹkobiorca staĹy umiera, wĂłwczas te Ĺrodki muszÄ
zostaÄ zwrĂłcone bo nikt inny nie moĹźe ich dostaÄ.
Komisja po wysĹuchaniu sprawozdania o usĹugach opiekuĹczych i po dyskusji postanowiĹa, Ĺźe usĹugi opiekuĹcze Ĺwiadczone przez Miejsko-Gminny OĹrodek Pomocy SpoĹecznej w Pogorzeli realizowane bÄdÄ
nadal w tej samej formie (OPS nadal zatrudniaĹ bÄdzie opiekunki).
Do pkt. 4
PrzewodniczÄ
ca Gminnej Komisji RozwiÄ
zywania ProblemĂłw Alkoholowych Pani Renata Sierszulska przedstawiĹa sprawozdanie Komisji za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia 2005 roku, jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 4 do niniejszego protokoĹu.
Radny Krzysztof Rybka zapytaĹ co zmieniĹo siÄ by skierowaÄ osobÄ na leczenie alkoholowe.
Pani Renata Sierszulska odpowiedziaĹa, Ĺźe zmieniĹo siÄ to, Ĺźe dotychczas wysyĹaĹo siÄ do lekarza, ktĂłry kierowaĹ na leczenie a teraz jest tak Ĺźe muszÄ
to zrobiÄ dwaj specjaliĹci - psychiatra i psycholog. Ci specjaliĹci wydajÄ
opiniÄ o koniecznoĹci leczenia przymusowego i wtedy SÄ
d skieruje osobÄ na leczenie.
- byĹ punkt konsultacyjny w Domu Kultury i dwa razy w miesiÄ
cu przyjeĹźdĹźaĹa Pani Michnowska a od sierpnia nie przyjeĹźdĹźa. To naleĹźy wyjaĹniÄ bo od paĹşdziernika jest potrzebna,
- od 12 wrzeĹnia br. z Powiatowego UrzÄdu Pracy dostaliĹmy etat pedagoga do koĹca roku. Ta Pani objÄĹa pomocÄ
pedagogicznÄ
4 rodziny by zmieniÄ relacjÄ miÄdzy tÄ
rodzinÄ
, szkoĹÄ
a sÄ
siadami.
Do pkt. 5
Pani Teresa Lempach przedstawiĹa projekt uchwaĹy RM w sprawie zmian budĹźetu i w budĹźecie gminy na rok 2005 jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 5 do protokoĹu, ktĂłry radni zaopiniowali pozytywnie.
Pani MirosĹawa KostĂłrkiewicz zapoznaĹa z projektem uchwaĹy w sprawie uchylenia uchwaĹy Nr.XXIII/142/05 RM z dnia 29 kwietnia 2005 roku w sprawie pomocy rzeczowej Powiatowi GostyĹskiemu w 2005 roku. UchwaĹÄ trzeba uchyliÄ poniewaĹź RIO zakwestionowaĹo przeznaczenie ĹrodkĂłw finansowych gminy na budowÄ chodnika przy ulicy Armii PoznaĹ przy drodze powiatowej. Projekt uchwaĹy stanowi zaĹÄ
cznik nr 6 do protokoĹu , ktĂłry zostaĹ pozytywnie zaopiniowany przez radnych.
- nastÄpnie przedstawiĹa projekt uchwaĹ w sprawie pomocy rzeczowej Powiatowi GostyĹskiemu w 2005 roku jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 7 do niniejszego protokoĹu. W/w projekt uchwaĹy zostaĹ zaopiniowany pozytywnie przez radnych.
Do pkt. 6
Radny Krzysztof Rybka poinformowaĹ, Ĺźe do szkóŠzwrĂłcono siÄ do szkóŠo zatrudnienie asystenta nauczyciela i nie wdaĹo siÄ takiej osoby znaleĹşÄ z terenu Pogorzeli. Sa dwie osoby z Gminy ChwaĹkowo. Takie osoby muszÄ
byÄ zarejestrowanie w Powiatowym UrzÄdzie pracy.
Radny Alfred Siama zgĹosiĹ, Ĺźe na ulicy Rycerskiej przy posesji PaĹstwa Bolt jest bardzo zniszczony znak ustÄ
p pierwszeĹstwa przejazdu i zagraĹźa to bezpieczeĹstwu.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, muszÄ
byÄ Ĺrodki finansowe, musimy zamĂłwiÄ znaki i czekaÄ. Postaramy siÄ znak odnowiÄ lub wymieniÄ na nowy widoczny, bÄdzie teĹź ustawiony znak w Elzbietkowie uwaga na drogÄ z pierwszeĹstwem przejazdu.
Radny Krzysztof Rybka powiedziaĹ; przetarg na budowÄ ĹcieĹźki rowerowej przy ulicy GostyĹskiej jest jutro, sÄ
Ĺrodki finansowe, kiedy ĹcieĹźka bÄdzie zrobiona.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ; przetarg organizuje Starostwo Powiatowe i jeĹźeli wygra firma to szybko to zrobi, mamy 90 tysiÄcy zĹotych, kosztorys wynosi 120 tysiÄcy zĹotych.
- ulica Parkowa do 10 listopada ma byÄ zrobiona, jeĹźeli firma przetarg zaproponujemy by do utwardzenia podĹoĹźa wykorzystaĹa gruz znajdujÄ
cy siÄ na naszym skĹadowisku.
Radna PazoĹa Maria zapytaĹa czy pod ĹcieĹźkÄ
rowerowÄ
bÄdzie kĹadziona kanalizacja.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, nie bo rury kanalizacyjne kosztowaĹyby 100 tysiÄcy zĹotych a kanalizacjÄ zaĹoĹźymy obok lub przy byĹych PZZ-ach.
Radny Rybka powiedziaĹ - rozwaĹźana jest propozycja kredytu na kanalizacjÄ. Czy Ochrona Ĺrodowiska zwraca 30 % poniesionych kosztĂłw.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, zwracajÄ
30 %,
-nastÄpnie zaproponowaĹ by rozwaĹźyÄ zaĹoĹźenie na Ĺwietlicach wiejskich w tych miejscowoĹciach gdzie siÄ coĹ dzieje tanie ogrzewanie gazowe z nadmuchem np. w GĹychowie i BuĹakowie,
-miaĹby teĹź pytanie do MiÄdzygminnego ZwiÄ
zku WodociÄ
gĂłw i Kanalizacji Wiejskich w Strzelcach dlaczego za gaszenie poĹźaru Naglaka we WziÄ
chowie przysĹaĹ rachunek za zuĹźycie wody.
Radny Krzysztof Rybka - Pan Perek przeprowadziĹ w restauracji remont, ale zalega z pĹatnoĹciÄ
ok. 3,9 tysiÄ
ca zĹotych. Trzeba moĹźe wprowadziÄ aneks do umowy., Ĺźeby ktoĹ nie zarzuciĹ Ĺźe nic nie robimy.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, jest umowa zawarta do koĹca roku, sÄ
w niej obwarowania. Teraz remontuje salÄ, ubikacjÄ, nie wiem jak ma to dziaĹaÄ. Nie wiadomo czy wypowiedzieÄ umowÄ. KtoĹ zgĹosiĹ siÄ, ktĂłry ma juĹź dwie restauracje, ten Pan pytaĹ o cenÄ. Nie wiadomo jakÄ
cenÄ ta nowa osoba zaproponuje. MoĹźe przedĹuĹźyÄ umowÄ jeszcze, Pani Dyrektor Domu Kultury o 1 rok by to jeszcze funkcjonowaĹo,
- jeĹźeli Pan Perek przedstawi rachunki o wykonanych pracach to wliczone zostanie to do rozliczenia.
- Pan TurbaĹski chce wykupiÄ dziaĹkÄ przy ulicy GostyĹskiej, dlatego zleciliĹmy wydzielenie dziaĹki.
Radny Krzysztof Rybka powiedziaĹ- uciÄ
Ĺźliwy staje siÄ transport przez ulicÄ Kotkowiaka, moĹźe Pani KostĂłrkiewicz zbada czÄstotliwoĹÄ ruchu pojazdĂłw na tej ulicy,
- zapytaĹ czy Gmina przygotowuje siÄ do przetargu na oczyszczalniÄ ĹciekĂłw,
- powiedziaĹ teĹź - moĹźe przystÄ
piÄ do ocieplenia Domu Kultury i skorzystaÄ z dofinansowania systemu norweskiego.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, Pan Krzysztof Surma jedzie na szkolenie kredytowania norweskiego.
Radny Krzysztof Rybka zapytaĹ co z wĹasnoĹciÄ
byĹej mleczarni.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, proces jest otwarty, jeĹşdzi na te sprawy radca prawny ale sprawa siÄ przeciÄ
ga,
-bÄdziemy smoĹowaÄ dach na budynku byĹej mleczarni /jest to mieszkanie byĹego Komendanta Policji/.
Radny Nowak Dariusz zapytaĹ, jak przedstawia siÄ sprawa oglÄdzin nowej oczyszczalni ĹciekĂłw.
Burmistrz ZdzisĹaw Kowalczyk odpowiedziaĹ, nowÄ
oczyszczalniÄ ĹciekĂłw oglÄ
dali Pan Krzysztof Surma, Marian Andrzejewski, PrzewodniczÄ
cy Rady Eugeniusz Sierszulski, majÄ
dobre wraĹźenie.
- nastÄpnie poinformowaĹa, Ĺźe Krotoszyn zmusza nas na zmianÄ forum dziaĹania wysypiska Ĺmieci. Obecnie zatrudniony Pan pĂłjdzie na kuroniĂłwkÄ a zatrudniony bÄdzie Pan Bernard Foltynowicz. Musimy kupiÄ wagÄ,
- zaĹoĹźyliĹmy wagÄ w straĹźnicy w Pogorzeli i teraz jest kwestia kto bÄdzie pĹaciĹ. ZrobiliĹmy ocieplenie sali by byĹa wykorzystana do SKS-Ăłw dla mĹodzieĹźy. Teraz nikt nie chce pĹaciÄ. JesteĹmy wĹaĹcicielem obiektu, doprowadzony jest gaz do ogrzewania straĹźnicy, ale Gimnazjum chciaĹo salÄ, Pan Marciniak mĂłwiĹ Ĺźe Gimnazjum bÄdzie pĹaciÄ a teraz nie ma kto pĹaciÄ. Co z tym zrobiÄ zapytaĹ Burmistrz. ByĹo uzgodnione, Ĺźe Gmina bÄdzie pĹaciĹa za grzejniki i wykonawstwo za co zapĹaciliĹmy kwotÄ 8.000 zĹotych.
Radna Maria PazoĹa powiedziaĹa, Ĺźe oczywiĹcie za ogrzewanie sali powinna pĹaciÄ szkoĹa.
Rady Krzysztof Rybka powiedziaĹ, pan Marciniak PaweĹ jako Dyrektor Gimnazjum powinien tÄ
sprawÄ uregulowaÄ, innÄ
sprawÄ
jest jeĹźeli ktoĹ wynajmuje salÄ, zapytaĹ teĹź kto bÄdzie wynajmowaĹ salÄ bo szkoĹa nie moĹźe mieÄ dochodĂłw. PowiedziaĹ teĹź by zleciÄ Panu Marciniakowi by rzÄ
dziĹ tym,
- nastÄpnie zapytaĹ co wchodzi w skĹad ceny wody i kiedy byĹy wymieniane liczniki,
- nastÄpnie zapytaĹ dlaczego obciÄ
Ĺźono GminÄ za gaszenie poĹźaru we WziÄ
chowie.
Po tej dyskusji Komisja Spraw SpoĹecznych przegĹosowaĹa jednomyĹlnie by raczej SzkoĹa dysponowaĹa salÄ
w Domu StraĹźaka.
Radny Rybka Krzysztof powiedziaĹ, Ĺźe jako Komisja Spraw SpoĹecznych wnoszÄ
by zgĹosiÄ do nadania tytuĹu i odznak „ZasĹuĹźony dla Gminy Pogorzela” Panu Sewerynowi MaÄkowiakowi i Panu WĹadysĹawowi SkowroĹskiemu.
CzĹonkowie Komisji jednogĹoĹnie przyjÄli przedstawionÄ
propozycjÄ.
Na powyĹźszym posiedzenie Komisji zakoĹczono.