ProtokóŠNr 22/2009
z posiedzenia WspĂłlnych Komisji Rady
odbytego w dniu 17 paĹşdziernika 2009r.
W posiedzeniu Komisji udziaĹ wziÄli czĹonkowie Komisji obecni wg listy obecnoĹci jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 1 do niniejszego protokoĹu. Ponadto
w posiedzeniu uczestniczyli: Burmistrz Pogorzeli Piotr Curyk, Inspektor Adam Wierzbicki, Inspektor ds. Gospodarki Gruntami, Rolnictwa, LeĹnictwa i Melioracji Marian Andrzejewski, Podinspektor Krzysztof Surma, Dyrektor GZOAiEO Jolanta Banaszek.
PorzÄ
dek posiedzenia:
1. Otwarcie.
2. Promocja Gminy.
3. Prace remontowe w gospodarce mieszkaniowej.
4. Ocena dziaĹalnoĹci SpĂłĹki Wodnej.
5. Zaopiniowanie projektĂłw uchwaĹ Rady Miejskiej w sprawie:
- uchwalenia âProgramu wspĂłĹpracy Gminy Pogorzela Pogorzelca
organizacjami pozarzÄ
dowymi oraz podmiotami, o ktĂłrych mowa w art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o dziaĹalnoĹci poĹźytku publicznego
publicznego wolontariacie na rok 2008â,
- przyjÄcia programu usuwania wyrobĂłw zawierajÄ
cych azbest,
- ustalenia regulaminu okreĹlajÄ
cego wysokoĹÄ oraz szczegĂłĹowe warunki
przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego, funkcyjnego i za
warunki pracy oraz wypĹacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
i godziny doraĹşnych zastÄpstw i inne skĹadniki wynagrodzenia w roku 2007,
- okreĹlenia wysokoĹci nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz
szczegĂłĹowych zasad jego przyznawania i wypĹacania nauczycielom
zatrudnionym w szkoĹach i placĂłwkach oĹwiatowych prowadzonych przez
GminÄ Pogorzela.
6. Wolne gĹosy i wnioski.
Ad.1 Otwarcie.
PrzewodniczÄ
cy Komisji BudĹźetu, Gospodarki i Rolnictwa Eugeniusz Paszkowski o godzinie 12:00 dokonaĹ otwarcia posiedzenia, powitaĹ wszystkich radnych, zaproszonych goĹci oraz pracownikĂłw UrzÄdu.
Ad.2 Promocja Gminy.
Ad.3 Gospodarka nieruchomoĹciami â stan i perspektywy.
GĹos zabraĹ Burmistrz, ktĂłry poinformowaĹ, Ĺźe zasoby lokalowe gminy zmniejszyĹy siÄ w ciÄ
gu 15 lat ze 120 do 62 mieszkaĹ. ByĹy one sukcesywnie sprzedawane przez gminÄ, poniewaĹź w innym wypadku naleĹźaĹoby utrzymywaÄ te lokale w odpowiednim stanie, przeprowadzaÄ remonty zwĹaszcza tych najstarszych budynkĂłw na co przeznaczana byĹaby duĹźa czÄĹÄ gminnego budĹźetu. Burmistrz zaznaczyĹ, Ĺźe wszystkich lokali gmina pozbyÄ siÄ nie moĹźe, pewna iloĹÄ mieszkaĹ socjalnych musi w gminie funkcjonowaÄ, w razie gdyby pojawiĹy siÄ osoby, ktĂłrych nie staÄ na wynajem lub kupno mieszkania, aby mĂłc je tam umieĹciÄ. Gmina posiada 62 mieszkania, w tym roku byÄ moĹźe zostanÄ
sprzedane jeszcze 3. SÄ
to mieszkania w kamienicy na Placu PowstaĹcĂłw Wielkopolskich, gdzie gmina jest uĹamkowo jej wspĂłĹwĹaĹcicielem. WiÄ
Ĺźe siÄ to jednak z pewnymi problemami, poniewaĹź przy jakichkolwiek remontach gmina musi uczestniczyÄ, a niestety jest potem kĹopot z rozliczeniem udziaĹu. NaleĹźaĹoby zaĹoĹźyÄ wspĂłlnotÄ mieszkaniowÄ
, ktĂłrÄ
gmina musiaĹaby prowadziÄ, a to powiÄ
zane jest takĹźe z kosztami. Jest tam 12 mieszkaĹ, z czego 3, a wĹaĹciwie 2 naleĹźÄ
jeszcze do gminy. W tym roku chcemy sprzedaÄ te dwa, mieszkaĹcy deklarujÄ
, Ĺźe je wykupiÄ
.
Radny Stefan Fabisiak zapytaĹ czy ogrĂłdki, ktĂłre tam maja naleĹźÄ
do nich, czy pĹacÄ
za nie.
Burmistrz odpowiedziaĹ, Ĺźe mieszkaĹcy za nie pĹacÄ
, podobnie jak i za garaĹźe i budynki gospodarcze, wszystko jest to przez nich regulowane w czynszu. NastÄpnie Burmistrz przedstawiĹ informacje na temat zasobĂłw mieszkaniowych gminy jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 3 do protokoĹu. Burmistrz dodaĹ, Ĺźe w zasobach lokalowych ujÄty jest teĹź budynek po byĹej zlewni mleka. OznajmiĹ, Ĺźe tydzieĹ temu odbyĹa siÄ w tej sprawie rozprawa, w trakcie ktĂłrej zapadĹ wyrok o przekazaniu tego terenu i budynkĂłw na wĹasnoĹÄ gminy. DodaĹ, Ĺźe po 3 latach sÄ
dowej walki udaĹo siÄ wygraÄ tÄ sprawÄ i za 2 tygodnie wyrok siÄ uprawomocni.
Radny Krystian TurbaĹski zwrĂłciĹ siÄ z zapytaniem czy mieszkanie znajdujÄ
ce siÄ tam w byĹym biurowcu jest sprzedane.
Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe nie, ale dzierĹźawione jest przez pana ChoraĹe, ktĂłry chciaĹby to mieszkanie kupiÄ.
Burmistrz zwrĂłciĹ uwagÄ na fakt, Ĺźe naleĹźy siÄ zastanowiÄ, co zrobiÄ z tym terenem i budynkami po byĹej zlewni mleka, czy naleĹźy je sprzedaÄ, czy wydzierĹźawiÄ. PoinformowaĹ, Ĺźe byĹ klient na dzierĹźawÄ, jednak miesiÄczna opĹata okazaĹa siÄ dla niego za duĹźa i zrezygnowaĹ. Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe nie moĹźna tu przenieĹÄ Gospodarki Komunalnej, poniewaĹź jest tu za maĹo miejsca. DodaĹ, Ĺźe pan Krzysztof Rybka wnioskowaĹ, aby wybudowaÄ na tym miejscu salÄ gimnastycznÄ
i rozmawiaĹ w tej sprawie ze starostÄ
Andrzejem PoĹpieszyĹskim, ktĂłry uwaĹźa, Ĺźe nie jest to dobry pomysĹ, poniewaĹź duĹźe pieniÄ
dze ok. 400 tys. zĹ zainwestowano juĹź w zaplecze socjalne, szatnie i natryski przy znajdujÄ
cej siÄ niedaleko hali namiotowej. Starosta uznaĹ, Ĺźe ewentualnie moĹźna by siÄ zastanowiÄ nad budowÄ
sali w miejscu gdzie stoi hala namiotowa. Burmistrz wypowiedziaĹ siÄ, Ĺźe najlepiej byĹoby wyceniÄ i sprzedaÄ budynki po byĹej zlewni mleka, aby to dalej nie niszczaĹo. WyjaĹniĹ, Ĺźe do znajdujÄ
cego siÄ tam pustego mieszkania po panu Kowalaku nie byli sprowadzani lokatorzy, aby mĂłc sprzedaÄ teren jako caĹoĹÄ, budynki mieszkalne razem z gospodarczymi. Burmistrz wyraziĹ zadowolenie z faktu, Ĺźe udaĹo siÄ gminie przejÄ
Ä to na wĹasnoĹÄ, zaznaczyĹ, Ĺźe naleĹźy jeszcze poczekaÄ na uprawomocnienie siÄ wyroku, jednak w przyszĹoĹci moĹźna to sprzedaÄ i zagospodarowaÄ, budynki nie bÄdÄ
niszczeÄ, a jednoczeĹnie bÄdzie siÄ to wiÄ
zaÄ z wpĹywem do budĹźetu gminy.
Radny Krystian TurbaĹski zaproponowaĹ, aby budynki te przerobiÄ na mieszkania socjalne.
Burmistrz zwrĂłciĹ jednak uwagÄ, Ĺźe byĹby wĂłwczas potrzebne duĹźe nakĹady finansowe, poniewaĹź budynki sÄ
juĹź zniszczone i byĹoby to nieopĹacalne.
UznaĹ, Ĺźe najlepiej byĹoby to sprzedaÄ. ZauwaĹźyĹ, Ĺźe teren za tymi budynkami ZSOiZ zaadaptowaĹ na boisko szkolne. OznajmiĹ, Ĺźe zarĂłwno ten teren jak i budynek szkolny jest wĹasnoĹciÄ
gminy, a powiatowi za zgodÄ
zeszĹej rady zostaĹ uĹźyczony. Radni zgodzili siÄ na to pod warunkiem, Ĺźe powiat bÄdzie tam prowadziĹ szkoĹÄ, gdyby powiat chciaĹby prowadziÄ tam coĹ innego wĂłwczas moĹźna to mu odebraÄ, bo zgodnie z decyzjÄ
rady musi byÄ tam prowadzona dziaĹalnoĹÄ oĹwiatowa.
NastÄpnie Burmistrz wspomniaĹ o budynku KoĹcioĹa Ewangelickiego. ZauwaĹźyĹ, Ĺźe jest to kolejny budynek, ktĂłry stoi i niszczeje. ZwrĂłciĹ siÄ do radnych z proĹba o zastanowienie siÄ, co ewentualnie moĹźna byĹoby zrobiÄ z tym budynkiem. OznajmiĹ, Ĺźe byĹa tam planowana sala gimnastyczna dla ZSOiZ, jednak zadecydowano o postawieniu hali namiotowej. Budynek byĹ wtedy remontowany, poĹoĹźono nowy dach, podĹogÄ, wprawiono okna. Burmistrz zaproponowaĹ, aby przejĹÄ siÄ tam na posiedzeniu jednej z komisji, aby obejrzeÄ budynek. PoinformowaĹ, Ĺźe rozmawiaĹ z ksiÄdzem kanonikiem Hieronimem Muczkiem, ktĂłremu proponowaĹ zaadaptowanie obiektu na dom pogrzebowy, jednak ksiÄ
dz odmĂłwiĹ. Burmistrz dodaĹ, Ĺźe jest to zabytek, koĹcióŠponiemiecki, ktĂłry prawnie zostaĹ przejÄty przez gminÄ na wĹasnoĹÄ. Gmina bowiem wystÄ
piĹa z pismem do biskupa ewangelickiego w Poznaniu, aby zajÄli siÄ remontem budynku, a jeĹli go nie chcÄ
wĂłwczas niech przekaĹźÄ
go na wĹasnoĹÄ gminy, ktĂłra zajmie siÄ jego odnowÄ
. PrzyszĹa odpowiedĹş od biskupa o rezygnacji z tego obiektu, poniewaĹź nie majÄ
na naszym terenie wyznawcĂłw o przekazaniu go na wĹasnoĹÄ gminy.
GĹos zabraĹ przewodniczÄ
cy komisji Eugeniusz Paszowski, ktĂłry zwrĂłciĹ siÄ z zapytaniem czy gmina w tej chwili posiada wolne mieszkania socjalne.
Burmistrz odpowiedziaĹ, Ĺźe nie ma ani jednego wolnego lokalu, jedynie mieszkanie po panu Kowalaku w budynku mieszkalnym po byĹej zlewni mleka. OznajmiĹ, Ĺźe ewentualnie moĹźna na mieszkanie zaadaptowaÄ lokal w Ochli lub gdyby zaszĹa taka potrzeba moĹźna teĹź takie osoby umieĹciÄ na jakiĹ czas w Ĺwietlicach wiejskich. Burmistrz dodaĹ, Ĺźe paniÄ
, ktĂłra mieszkaĹa w paĹacu w parku Komisja Mieszkaniowa zadecydowaĹa przenieĹÄ do mieszkania po panu Grobelnym w tzw. czworakach. Jest tam pokĂłj z kuchniÄ
, ale w mieszkaniu w paĹacu pan Rozum odciÄ
Ĺ jej wodÄ, ogrzewanie, takĹźe niedĹugo stamtÄ
d siÄ wyniesie. Burmistrz zauwaĹźyĹ, Ĺźe wolne mieszkanie socjalne pojawia siÄ jedynie wtedy, gdy umiera mieszkajÄ
ca tam samotna osoba.
Radna Gabriela Majchrzak zwrĂłciĹa siÄ z zapytanie czy pan Rozum ma zamiar remontowaÄ ten paĹac.
Burmistrz wypowiedziaĹ siÄ, Ĺźe nie jest zorientowany czy pan Rozum dokona tam jakiĹ napraw. DodaĹ, Ĺźe byĹ jedynym klientem chÄtnym na zakup tego budynku i dostaĹ opust 50 % w cenie, poniewaĹź zadeklarowaĹ siÄ, Ĺźe przeprowadzi tam remont.
Radny Stefan Fabisiak zwrĂłciĹ siÄ z zapytaniem czy straĹźnica w ElĹźbietkowie jest wĹasnoĹciÄ
gminy czy jest to wĹasnoĹÄ mieszkaĹcĂłw wioski.
Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe chociaĹź zapis jest na wieĹ to jest to mienie gminne.
GĹos zabraĹ sekretarz gminy, ktĂłry wypowiedziaĹ siÄ, Ĺźe soĹectwo jest jednostkÄ
pomocniczÄ
gminy i to, Ĺźe czymĹ zarzÄ
dza nie zmienia faktu, Ĺźe jest to mienie gminne. DodaĹ, Ĺźe tylko z dobrej woli gminy wynika to, Ĺźe uprawnienia wĹaĹciciela realizuje soĹectwo.
Radny Krystian TurbaĹski oznajmiĹ, Ĺźe dokĹadnie tak nie jest, poniewaĹź w ksiÄgach wieczystych widnieje zapewne zapis wĹasnoĹÄ wsi.
Sekretarz potwierdziĹ to, jednak zaznaczyĹ, Ĺźe wynika to historycznie, ale zapisy w ksiÄgach wieczystych nie sÄ
zaktualizowane i wĹaĹcicielem jest gmina.
Radny Krystian TurbaĹski oznajmiĹ zatem, Ĺźe ElĹźbietkĂłw rĂłwnieĹź nie ma prawa do lasu, za ktĂłrego wĹaĹciciela siÄ uwaĹźa.
Burmistrz wyjaĹniĹ, Ĺźe jest to inna sytuacja, poniewaĹź maja swĂłj Komitet LeĹny, swĂłj NIP, REGON, sÄ
zgĹoszeni w UrzÄdzie Skarbowym, pĹacÄ
podatki i majÄ
osobowoĹÄ prawnÄ
, natomiast soĹectwo tego nie ma.
W dalszej czÄĹci posiedzenia gĹos zabraĹ inspektor ds. Gospodarki Gruntami, Rolnictwa, LeĹnictwa i Melioracji pan Marian Andrzejewski, ktĂłry przedstawiĹ informacje na temat nieruchomoĹci gruntowych posiadanych przez gminÄ. OznajmiĹ, Ĺźe na mocy ustawy komunalizacyjnej z 1990 roku wojewoda uwĹaszczyĹ gmine na nieruchomoĹci skarbu paĹstwa, ktĂłre byĹy gminie niezbÄdne do jej funkcjonowania. ByĹo to 400 ha, w tej chwili we wĹadaniu gminy pozostaĹo ok. 330 ha, w tym: 67 ha roli, 135 ha drĂłg, 32 ha rowĂłw, 19 ha gruntĂłw zabudowanych, 30 ha nieuĹźytkĂłw, 3 ha terenĂłw zielonych, 30 ha lasĂłw, 1 ha zajmuje rynek, 3,5 ha park, 5 ha stawĂłw, 1,75 ha boisko sportowe. DodaĹ, Ĺźe w poszczegĂłlnych wioskach zasĂłb ten jest nastÄpujÄ
cy: 35 ha Pogorzela, 11 ha Bielawy Pogorzelskie, 30 ha BuĹakĂłw, 65 ha ElĹźbietkĂłw, 44 ha GĹuchĂłw, 20 ha Gumienice, 30 ha Kromolice, 5 ha Ĺukaszew, 25 ha MaĹgĂłw, 16 ha MiÄdzyborze, 4 ha Ochla, 22 ha WziÄ
chĂłw â ParadĂłw.
Radny Krystian TurbaĹski zwrĂłciĹ uwagÄ na fakt, Ĺźe gmina ma 135 ha drĂłg, ale nie ma ludzi do koszenia trawy na rowach przy tych drogach. OznajmiĹ, Ĺźe wypalaÄ mu nie wolno. ZaznaczyĹ, Ĺźe gmina powinna zadbaÄ o swoje tereny.
Burmistrz wypowiedziaĹ siÄ, Ĺźe brakuje pracownikĂłw do tego, Ĺźe np. zamiast 100 tys. zĹ przeznaczyÄ na remont drogi moĹźna przeznaczyÄ te pieniÄ
dze na najÄcie ludzi, ktĂłrzy nic innego nie bÄdÄ
robiÄ, jedynie kosiÄ rowy.
Stefan Fabisiak oznajmiĹ, Ĺźe wykosiĹ trawÄ na rowie koĹo swojego pola, a pewien czĹowiek zamiast kosiÄ trawy tam gdzie nie sÄ
wykoszone robiĹ to w tym miejscu, gdzie trawa byĹa juĹź ĹciÄta.
Burmistrz zauwaĹźyĹ, Ĺźe nie byĹ to czĹowiek pracujÄ
cy w gminie, bo tamtÄdy nie jeĹşdziĹ i pewnie byĹ to ktoĹ z powiatu, a jeĹli zgĹosimy do powiatu, Ĺźe na tej drodze majÄ
nie kosiÄ to byÄ moĹźe nigdzie u nas nie bÄdÄ
ĹcinaÄ tej trawy.
NastÄpnie pan Marian Andrzejewski przedstawiĹ informacjÄ na temat dzierĹźawy gruntĂłw jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 4 do protokoĹu oraz informacjÄ dotyczÄ
cÄ
uĹźytkowania wieczystego jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 5 do protokoĹu.
Dalej radna Gabriela Majchrzak oraz radny Krystian TurbaĹski zwrĂłcili po raz kolejny uwagÄ na niewykoszone rowy w naszej gminie, co zapewne spowoduje problemy z przejechaniem drĂłg zimÄ
.
Ad.4 Zaopiniowanie projektĂłw uchwaĹ Rady Miejskiej w sprawie:
- regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniĂłw.
Burmistrz wyjaĹniĹ, Ĺźe w § 3 pkt 2 zmienia siÄ kwota w podpunkcie 3 dochĂłd miesiÄczny na czĹonka rodziny ucznia wyĹźszy niĹź 250 zĹ i nie przekraczajÄ
cy 351 zĹ, a byĹo 316 zĹ. ZmieniĹa siÄ ustawa o Ĺwiadczeniach rodzinnych i ta kwota zostaĹa podwyĹźszona, wiÄc w naszej uchwale rĂłwnieĹź jÄ
zmieniamy. RoĹnie w zwiÄ
zku z tym teĹź wysokoĹÄ stypendiĂłw, byĹo 45 zĹ, a jest 52 zĹ. WysokoĹÄ tej kwoty jest zaleĹźna od wysokoĹci dotacji, jakÄ
otrzymujemy. W zaleĹźnoĹci od dochodu na czĹonka rodziny uczniowie otrzymujÄ
stypendium przez róşne okresy czasu, uczeĹ w najniĹźszej grupie dochodowej przez 8 miesiÄcy, w drugiej grupie 6 miesiÄcy, w trzeciej grupie 3 miesiÄ
ce. W uzasadnieniu jest to wyjaĹnione, Ĺźe w 2007 roku obowiÄ
zujÄ
nastÄpujÄ
ce stawki zasiĹku rodzinnego: do 5 lat 48 zĹ, od 5 â 18 lat 64 zĹ, powyĹźej 18 lat 68 zĹ, a najniĹźsze stypendium w zwiÄ
zku z tym nie moĹźe byÄ niĹźsze miesiÄcznie niĹź 80 % i nie moĹźe przekroczyÄ 200 % kwoty zasiĹku rodzinnego i w tym wypadku jest to kwota 80 % z 64 zĹ. Maksymalne okresy miesiÄczne zostaĹy ustalone ze wzglÄdu na ograniczonÄ
dotacjÄ celowÄ
, jakÄ
gmina otrzymuje.
PrzewodniczÄ
cy komisji Eugeniusz Paszkowski przedstawiĹ projekt uchwaĹy w sprawie przyjÄcia regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniĂłw jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 6 do niniejszego protokoĹu. Projekt uchwaĹy zostaĹ pozytywnie, 8 gĹosami zaopiniowany przez radnych.
- zaciÄ
gniÄcia zobowiÄ
zaĹ finansowych z tytuĹu udzielenia porÄczenia
wekslowego,
Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe sÄ
to pieniÄ
dze na zabezpieczenie inwestycji, ktĂłre najprawdopodobniej nie bÄdÄ
w ogĂłle uĹźyte, ale jest wymagane takie zabezpieczenie, gdyby coĹ siÄ staĹo, aby byĹy pieniÄ
dze do uzyskania na dokoĹczenie tej inwestycji. SpĂłĹka MZO w Lesznie, ktĂłrej jesteĹmy udziaĹowcami zaciÄ
gnÄĹa takie zobowiÄ
zanie w Narodowym Funduszu Ochrony Ĺrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Gdyby te pieniÄ
dze musiaĹy zostaÄ wykorzystane rata dla naszej gminy wynosiĹaby 23 tys. zĹ w rozbiciu na lata 2010 â 2021, kaĹźda gmina proporcjonalnie do swojego udziaĹu. JeĹźeli do 2010 roku ta inwestycja siÄ zakoĹczy te pieniÄ
dze nie bÄdÄ
uĹźyte i Ĺźadne z tych zobowiÄ
zaĹ nie bÄdzie realizowane, natomiast odsetki jakie urosnÄ
przez te 2, 3 lata od tej kwoty MZO spĹaci z wĹasnego, wypracowanego dochodu. Jest jednak wymĂłg finansowego zabezpieczenia wykonania tej inwestycji i na to potrzebuje upowaĹźnienie paĹstwa radnych, aby mĂłc podpisaÄ na tÄ kwotÄ weksel, Ĺźe w razie czego rÄczymy spĹatÄ tego. Taki wymĂłg stawia m. in. Unia Europejska.
W zwiÄ
zku z brakiem pytaĹ PrzewodniczÄ
cy przedstawiĹ projekt uchwaĹy w sprawie zaciÄ
gniÄcia zobowiÄ
zaĹ finansowych z tytuĹu udzielenia porÄczenia wekslowego. Radni jednogĹoĹnie, 8 gĹosami pozytywnie zaopiniowali projekt uchwaĹy jak stanowi zaĹÄ
cznik nr 7 do protokoĹu.
- powoĹania ZespoĹu Opiniodawczego o zgĹoszonych kandydatach na ĹawnikĂłw do SÄ
du Rejonowego w Gostyniu.
Burmistrz udzieliĹ wyjaĹnieĹ, Ĺźe do 30 czerwca moĹźna byĹo zgĹaszaÄ kandydatĂłw na ĹawnikĂłw. OznajmiĹ, Ĺźe zgĹosiĹo siÄ do naszej gminy 6 kandydatĂłw do SÄ
du Rejonowego w Gostyniu: MaĹgorzata Augustyniak, Zbigniew DomaĹski, Dorota Goll, Jerzy Linkiewicz, Maria PazoĹa, CzesĹaw Witek. do SÄ
du Pracy nie zgĹoszono Ĺźadnego kandydata. Wybierany bÄdzie 1 Ĺawnik spoĹrĂłd 6 kandydatĂłw. Kandydat musiaĹ we wĹasnym zakresie wystÄ
piÄ do ministerstwa o informacjÄ o niekaralnoĹci, co kandydata kosztowaĹo 50 zĹ. KiedyĹ urzÄ
d pokrywaĹ te koszty, ale przepisy siÄ zmieniĹy. Teraz naleĹźy powoĹaÄ zespĂłĹ, ktĂłry ma przedstawiÄ na sesji Rady swoja opinie o zgĹoszonych kandydatach, zwĹaszcza w zakresie speĹniania przez nich wymogĂłw okreĹlonych w ustawie. NaleĹźaĹo teĹź zasiÄgnÄ
Ä od wĹaĹciwych organĂłw policji informacji o kandydatach na ĹawnikĂłw. ZespĂłl zbierze siÄ na jednym spotkaniu, na ktĂłrym wyda opiniÄ.
Burmistrz poprosiĹ o podanie chÄtnych osĂłb, ktĂłre zostaĹyby czĹonkami tego zespoĹu.
Podana zostaĹa kandydatura Janusza KapĹona oraz Gabrieli Majchrzak, ktĂłre to kandydatury zostaĹy zaakceptowane przez komisjÄ. Uznano, Ĺźe jednego czĹonka spoĹrĂłd siebie wybierze takĹźe Komisja Spraw SpoĹecznych.
Burmistrz poinformowaĹ, Ĺźe gĹosowanie odbÄdzie siÄ na kolejnej sesji, najprawdopodobniej w paĹşdzierniku, na ktĂłrej najpierw zespóŠprzedstawi swojÄ
opiniÄ o kandydatach i spoĹrĂłd tych osĂłb wybrana zostanie 1 osoba do SÄ
du Rejonowego w Gostyniu, do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy nikt.
Sekretarz gminy wyjaĹniĹ, Ĺźe kandydaci na ĹawnikĂłw do SÄ
du Pracy mogli zostaÄ zgĹoszeni jedynie przez zwiÄ
zek zawodowy lub organizacjÄ pracodawcĂłw, a Ĺźaden z naszych kandydatĂłw nie zostaĹ zgĹoszony przez te podmioty.
Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe gmina zwrĂłciĹa siÄ z pismem do SÄ
du OkrÄgowego, aby wyjaĹniÄ co zrobiÄ w takiej sytuacji . PrzyszĹa odpowiedĹş zwrotna , Ĺźe nie naleĹźy podejmowaÄ Ĺźadnych dodatkowych dziaĹaĹ, ale naleĹźy wybraÄ tylko tego jednego Ĺawnika, a wiÄc nie bÄdziemy mieÄ swojego Ĺawnika w SÄ
dzie Pracy.
- UpowaĹźnienia WiceprzewodniczÄ
cego Rady Miejskiej w Pogorzeli,
Burmistrz omĂłwiĹ cel wprowadzania tej uchwaĹy, oznajmiĹ, Ĺźe precyzuje ona to, kto ma upowaĹźniaÄ przewodniczÄ
cego np. do wyjazdĂłw sĹuĹźbowych. Do tej pory nie byĹo takiej potrzeby, poniewaĹź PrzewodniczÄ
cy nigdzie nie wyjeĹźdĹźaĹ, ale kiedyĹ moĹźe zajĹÄ taka potrzeba, Ĺźe bÄdzie to wiceprzewodniczÄ
cy.
PrzewodniczÄ
cy Eugeniusz Paszowski odczytaĹ uchwaĹÄ w sprawie upowaĹźnienia WiceprzewodniczÄ
cego Rady Miejskiej w Pogorzeli jak stanowi zaĹÄ
cznik nr do protokoĹu. Radni jednogĹoĹnie 8 gĹosami, pozytywnie zaopiniowali ww. projekt uchwaĹy.
Ad.6 Wolne gĹosy i wnioski.
Burmistrz poinformowaĹ radnych o spotkaniu ze szczeciĹska firmÄ
âDomrelâ
w sprawie budowy siĹowni wiatrowych na terenie Gminy Pogorzela. Podobnie jak w innych miejscowoĹciach najpierw muszÄ
zostaÄ wykonane pomiary siĹy wiatru. To, czy powstanÄ
siĹownie nie jest jeszcze pewne. Burmistrz oznajmiĹ, Ĺźe wnioskodawca zobowiÄ
zuje siÄ do pokrycia wszystkich kosztĂłw z tym zwiÄ
zanych, kosztĂłw zmiany w Studium uwarunkowaĹ i kierunkĂłw zagospodarowania przestrzennego dla Gminy Pogorzela oraz sporzÄ
dzenia
Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Burmistrz przekonywaĹ, Ĺźe jeĹźeli inwestycja zostanie zrealizowana, bÄdzie siÄ wiÄ
zaÄ z duĹźymi wpĹywami do kasy gminy. TakĹźe rolnicy i wĹaĹciciele gruntĂłw skorzystajÄ
w przypadku powstania wiatrowni. Ziemia zostanie od nich wydzierĹźawiona.
Radna Maria Kaczmarek zwrĂłciĹa siÄ z zapytaniem czy budowa siĹowni bÄdzie wiÄ
zaĹa siÄ z jakimiĹ szkodliwymi skutkami dla naszego terenu. Burmistrz odpowiedziaĹ, Ĺźe dla nas jest to w peĹni bezpieczne, szkodliwe moĹźe to byÄ jedynie dla ptakĂłw, jeĹli majÄ
tu swoje trasy lotĂłw. Komisja jednogĹoĹnie wyraziĹa poparcie i zgodÄ na podpisanie z firmÄ
wstÄpnego porozumienia.
Burmistrz oznajmiĹ radnym, Ĺźe spotkaĹ siÄ z Panem JĂłzefem Konarczakiem i goĹciem z Belgi, ktĂłry proponuje naszym rolnikom hodowle BĹÄkitnego BydĹa Belgijskiego i gwarantuje wysokie ceny skupu. Burmistrz zostaĹ zapewniony,
Ĺźe hodowla jest opĹacalna, poza tym istnieje moĹźliwoĹÄ sprowadzenia z Belgii jaĹĂłwek juĹź zacielonych, z tym, Ĺźe jedna sztuka to koszt ok. 4 000,00 zĹ.
Burmistrz poinformowaĹ, Ĺźe nie ma jeszcze wynikĂłw badaĹ mammograficznych i jaskry. OznajmiĹ rĂłwnieĹź, Ĺźe na terenie Pogorzeli trwa obcinanie gaĹÄzi przez energetykÄ.
NastÄpnie Burmistrz przedstawiĹ wniosek, jaki wpĹynÄ
Ĺ od proboszcza parafii pogorzelskiej, ktĂłry zwraca siÄ z proĹbÄ
o dofinansowanie zaĹoĹźenia chodnika na cmentarzu parafialnym w Pogorzeli oraz zagospodarowania parkingu wokóŠcmentarza. Burmistrz zgĹosiĹ moĹźliwoĹÄ rozbicia tej inwestycji na dwa lata. PoinformowaĹ teĹź, iĹź Komenda Miejska Policji w Lesznie zwrĂłciĹa siÄ z proĹbÄ
o przekazanie ĹrodkĂłw finansowych na zakup dwĂłch Ĺodzi motorowych przeznaczonych dla zabezpieczenia sezonu letniego akwenĂłw wodnych terenu powiatu leszczyĹskiego. Wniosek ten zostaĹ negatywnie zaopiniowany przez Komisje.
Radnym przedstawiony zostaĹ teĹź wniosek Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Pogorzela o zwiÄkszenie budĹźetu biblioteki o kwotÄ 3 000,00 zĹ potrzebnÄ
na remont klatki schodowej. Burmistrz poprosiĹ radnych o wziÄcie tego wniosku pod uwagÄ.
Burmistrz omĂłwiĹ teĹź stan dziaĹaĹ w sprawie budowy kanalizacji i oczyszczalni ĹciekĂłw. OznajmiĹ, Ĺźe sÄ
juĹź gotowe wszystkie plany, kosztorysy, zostaĹ teĹź podpisany wniosek o pozwolenie budowy. Burmistrz powiedziaĹ, Ĺźe niepokojÄ
ca jest sytuacja gminy Krobia, ktĂłra wraz z naszÄ
gminÄ
znajduje siÄ w Funduszu SpĂłjnoĹci, jednak nie posiada jeszcze nawet planĂłw budowy. PoinformowaĹ teĹź radnych, Ĺźe do tej pory sprawami budowy kanalizacji i oczyszczalni zajmowaĹ siÄ zatrudniony przez gminÄ konsultant Pan KoziĹski z MiÄdzyrzecza i wspĂłĹpraca z nim bÄdzie kontynuowana, tak aby byĹa osoba, ktĂłra na bieĹźÄ
co bÄdzie zajmowaÄ siÄ tymi sprawami.
NastÄpnie Burmistrz przedstawiĹ treĹÄ odpowiedzi na pismo wysĹane
do PaĹstwowej Agencji Atomistyki w sprawie skĹadowania odpadĂłw promieniotwĂłrczych w okolicach Pogorzeli. PAA wypowiedziaĹa siÄ,
Ĺźe skĹadowisko nie zagraĹźaĹoby ekologicznym warunkom rejonu, Ĺźe jego lokalizacja nie spowodowaĹaby strat ekonomicznych dla miejscowej spoĹecznoĹci, wrÄcz przeciwnie â byĹaby korzystnÄ
szansÄ
dla regionu
ze wzglÄdu na utworzenie duĹźej liczby dobrze pĹatnych miejsc pracy. Burmistrz powiedziaĹ rĂłwnieĹź, iĹź PAA zapewnia, Ĺźe jakiekolwiek decyzje w tej sprawie nie zostanÄ
podjÄte bez zgody wĹadz lokalnych.
NastÄpnie Burmistrz przedstawiĹ zebranym stanowisko Wojewody Wielkopolskiego w sprawie zĹoĹźenia przez PrzewodniczÄ
cego Rady Miejskiej Eugeniusza Sierszulskiego oĹwiadczenia majÄ
tkowego z przekroczeniem wyznaczonego terminu. OznajmiĹ, Ĺźe rada moĹźe podjÄ
Ä uchwaĹÄ w sprawie wygaĹniÄcia jego mandatu, a jeĹli to nie nastÄ
pi 13 marca odbÄdzie siÄ posiedzenie TrybunaĹu Konstytucyjnego, ktĂłry pozwoli na uzyskanie odpowiedzi w tej sprawie. Radni zadecydowali czekaÄ i nie podejmowaÄ Ĺźadnej uchwaĹy.
W zwiÄ
zku z wyczerpaniem porzÄ
dku obrad PrzewodniczÄ
cy Komisji Eugeniusz Paszkowski podziÄkowaĹ wszystkim za przybycie i o godzinie 15.30 zamknÄ
Ĺ posiedzenie Komisji BudĹźetu, Gospodarki i Rolnictwa.
ProtokoĹowaĹa:
Ewa Dorczyk